Wikia

Het verhaal H2014-050 (titel: Conditie) is een Nederlands stripverhaal geschreven Evert Geradts getekend door Jordi Alfonso. Het verhaal behoort onder Donald Duck-verhalen.

VerhaalEdit

De familie Duck zit weer eens krap bij kas, dus eten ze ravioli. Kwik, Kwek en Kwak vinden dit niet meer lekker, Donald legt hen uit dat het leven om liefde draait en niet om geld. Hij loopt van tafel en dan valt er een lootje van de Prul-lotto uit zijn zak. De uitzending van de Prul-lotto is op dat moment bezig en het blijkt dat Donald heeft gewonnen. De neefjes klimmen de boom in met het lootje en zeggen dat geld niet gelukkig maakt (als revanche op Donalds uitspraak).
Als Donald zijn geld op gaat halen komt hij zijn neef Guus Geluk tegen, die hem belachelijk maakt, Donald zegt niets over zijn lootje en waarschuwt Guus dat Guus niet de enige is met geluk.
Bij het hoofdkantoor van de Prul-lotto aangekomen krijgt Donald de kans om op televisie te komen met zijn geldprijs van 10 miljoen euro. Hij besluit dit te doen om het bij Guus in te wrijven.
Dit lukt aardig en Guus is aardig van het padje. Zijn geluk laat hem duidelijk in de steek. Zo valt er een bloempot op zijn hoofd, wordt er afval uit een vrachtwagen per ongeluk op hem gestort en besluit een vogel maar zijn jasje mee te nemen als nest.
Onderwijl leert Donald dat het hebben van veel geld absoluut niet geweldig hoeft te zijn. Iedereen wilt geld van hem en wil dat innen door belachelijk dingen te doen. Van tuinhekje openhouden tot geflirt van dames tijdens een uitetentje met Katrien.
Guus komt wanhopig bij Donalds huis en krijgt van de neefjes een oude versleten jas, Donald komt niet veel later thuis en is geschokt dat Guus de jas heeft meegenomen. Want daar lag zijn cheque in. Hij rent naar buiten en spot Guus met de jas. Guus heeft door wat er aan de hand is en pakt de cheque, echter waren de zakken kapot dus vliegt de cheque door de lucht en valt recht in een collectebus voor een kinderziekenhuis. Mensen op straat zagen dat Guus het had gedaan en tillen hem op en lopen in een stoet naar SBS Kwek om daar de weldoener te eren. De arme Donald blijft alleen achter en moet aanzien dat Guus op televisie komt en een beloning krijgt voor zijn goede daad.

Personages Edit

Verschijningen Edit

Nederland Edit